søndag den 17. marts 2019

Læringsstile og lidt mere

Ved fjerde mødegang fik vi talt om læringsstile og hvilke overvejelse, at man som underviser/vejlede må stille sig i forhold til sin planlægning og valg af materialer herunder digitale teknologier.

Vi fik også lige testet vores egen læringsstil via Ventures læringsstilstest
Ikke helt overraskende scorer jeg højt som Aktivist og moderat som Reflektor.

 I gruppe med Søren, Jeanette og Brigitte drøftede vi, hvordan vi medtænker læringsstile og digitale teknologier. Her i et interview med Søren og Jeanette i denne video Søren nævner f.eks. Kahoot, mens Jeanette introducerer Quizlet.

På uddannelserne skal vi kunne differentiere i forhold til den enkelte elev samt have materialer, der tilgodeser og udfordrer elevernes forskellige læringsstile. Denne differentiering bør ikke ske ved at dele eleverne i hold efter niveauer - det som Klafki benævner "ydre differentiering", men i højere grad ved en "indre differentiering", hvor materialerne og tilgangen til eleverne sikrer, at alle elever tilgodeses på holdet.

På SOPU, hvor jeg er vejleder, er læringsrum indrettet som værksteder med inspiration af f. eks. arkitekten Rosan Bosch der beskriver seks rumlige kategorier: "Cave, Watering hole, Bevægelse, Hands on, Campfire og Mountaintop. Et læringsmiljø indrettet efter disse rumlige principper, giver dels læreren frihed til at udvikle sine metoder, dels tilgodeser det elevernes forskellige behov og præferencer ift. læringsstil og koncentrationsfelter. Det simulerede læringsmiljø er en kategori, vi arbejder med i det statiske læringsrum." (www.sopu.dk - Pædagogiske dogmer som værktøj) .

Der vil typiske være flere undervisere på et værksted med holdet, så der også kan differentieres i løbet af dagen, og så eleverne møder materialer, der udfordrer dem både visuelt, taktilt og auditivt (sopu.dk). Teamene har tidligere som en del af metodekataloget bl.a. udarbejdet undervisningsmaterialer ud fra "Rød, gul og grøn - en metode til undervisningsdifferentiering, der virker” af Karin Løvenskjold Svejgaard fra NCE.

I uddannelsesvejledningen må vi erkende, at stadig er meget "analoge" f. eks. i vores samtaler med ansøgere. Vi informerer om skolens pædagogik, men på tide at vi selv medtænker læringstile og digitale teknologier:-) 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Efter 2. vejledning - nu snart med en færdig synopsis

Så tror jeg snart, at synopsis er på plads, men jeg har også været i gang med læsningen pænt længe. Jeg vil gerne skabe aktiv deltagelse v...