onsdag den 30. januar 2019

Problemfelt - oplæg til kommende elever

Case:
Jeg er uddannelsesvejleder på en social- og sundhedsskole, hvor vi har samtaler med alle ansøgere til skolens Grundforløb 2 - SOSU. Typisk i grupper af 6 personer.

Indholdet er mere uddybende om den kommende uddannelse - hvad sker nu, hvornår skal man søge praktikplads, evt. godskrivning, skolens pædagogik, økonomi og den personlige uddannelsesplan

Jeg oplever, at det kan være svært at skabe dialog og få spørgsmål frem ved disse gruppesamtaler, så jeg kan være i tvivl om, hvor meget de får med fra samtalerne.

Når de faktisk begynder på uddannelsen, kommer mange med spørgsmål både til vejledningerne og til underviserne omkring forhold, som vi faktisk været været omkring ved den indledende samtale, og det skaber nogle gange unødig frustration, der "forstyrrer" deres læring. Mange har heller ikke opdaget, at de faktisk har fået tilsendt "Deres personlige uddannelsesplan" i E-boks.
Vi har en del elever, der ikke er særligt digitale kompetente. Kan ikke søge SU alene, finder rundt på offentlige sider, åbne E-boks mv. Dette gælder både de unge og de voksne.

Hvad vil jeg undersøge?
Jeg skal konstrueret en problemstilling, der lever op til "studieordningen på modulet"

Er det muligt at inddrage teknologier ved samtalerne, der inddrager de kommende elever mere aktivt? Medkonstruere ved at vi "sætter" deres kommentarer og spørgsmål visuelt "på en tavle"?
Noget der kan tages et billede af med en mobil? Printes ud? Eller ??

Hvorfor?
At samtalen bliver mere relevante og nærværende for den enkelte. At de "får noget sammen".
Mindre frustration og mere forståelse når de begynder på uddannelsen.
Så et frø omkring digitale teknologier, som de vil møde på uddannelse og i praksis

Hvordan?
Jeg skal beslutte mig for målgruppen
- unge under 25 år
- dem over 25 år
- voksne med ikke dansk baggrund, som er kommet til DK som voksne

Når jeg får kendskab til digitale muligheder afprøve i praksis.

Læse relevant teori og beslutte mig for en analysemodel

Feedback:

Hvilke teknologier / platforme skal jeg kigge i retning af?










Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Efter 2. vejledning - nu snart med en færdig synopsis

Så tror jeg snart, at synopsis er på plads, men jeg har også været i gang med læsningen pænt længe. Jeg vil gerne skabe aktiv deltagelse v...